Przewoźnicy trudniący się transportem międzynarodowym mają swoje sposoby na to, by zmaksymalizować zyski i zoptymalizować liczbę przejazdów na danej trasie – jednym z tych sposobów jest zorganizowanie przewozów kabotażowych. Na czym to polega? Co można zyskać dzięki kabotażowi? Do jakich przepisów należy się zastosować? Odpowiedź na każde z tych pytań znajduje się w dalszej części tekstu!
Jak działają przewozy kabotażowe?
Choć w polskich warunkach mówimy najczęściej o przewozach kabotażowych w kontekście transportu drogą lądową, kabotaż stosuje się także z powodzeniem w transporcie powietrznym i wodnym – od tego ostatniego właściwie się zaczęło.
Sednem przewozów kabotażowych jest transportowanie towarów pomiędzy punktami znajdującymi się na terenie jednego kraju nie będącego krajem rejestracji pojazdu przewożącego towary. W rzeczywistości oznacza to, że samochód wyjeżdżający z polskiej bazy może odebrać towar w Niemczech i dostarczyć go do innego punktu na terenie Niemiec. To jednak nie znaczy, że drogę z Polski do Niemiec powinien pokonać bez ładunku – wręcz przeciwnie! W przewozach kabotażowych chodzi właśnie o to, by uniknąć pustych kursów:
Przykład: z magazynu położonego w okolicach Aleksandrowa Łódzkiego wyrusza kierowca, wioząc ładunek – 30 palet materiałów budowlanych. Celem podróży jest Reims we Francji. Po dotarciu na miejsce i rozładowaniu towarów, kierowca (oczywiście nie od razu) może wyruszyć w drogę powrotną, po drodze jednak wykonując jeszcze kilka kursów i w ten sposób zarabiając więcej pieniędzy pokonując podobną trasę.
Z Kaiserslautern kierowca odbiera ładunek paneli podłogowych, który przewozi do Marburga. Następnie zmienia trasę, by dotrzeć do Hanoweru i stamtąd zabrać kilkanaście palet farb, które zawiezie do Chociebuża. W ten sposób – nadkładając zaledwie kilkadziesiąt kilometrów – kierowca zrealizuje dodatkowe kursy, zapewniając dodatkowy zarobek sobie i/lub przewoźnikowi.
Przewóz kabotażowy – definicja i przepisy
Kwestie transportu, a zwłaszcza transportu międzynarodowego obwarowane są wieloma przepisami, szczególnie gdy mówimy o przewozie towarów na terenie Unii Europejskiej. Przede wszystkim, aby móc organizować przewozy kabotażowe, należy spełnić pewne warunki:
- przewoźnik musi posiadać licencję wspólnotową, jeżeli przewóz ma być wykonany pojazdem o DMC od 2,5t do 3,5t;
- kierowca, jeżeli nie pochodzi z kraju UE, musi posiadać świadectwo kierowcy.
Co więcej, przewóz kabotażowy musi zostać wykonany po zrealizowaniu przewozu międzynarodowego, z wykorzystaniem tego samego pojazdu.
Należy również pamiętać, że przewoźnik nie może zrealizować więcej niż trzech przewozów kabotażowych w jednej serii. Ostatni z tych przewozów z kolei musi zakończyć się najpóźniej w ciągu siedmiu dni od daty wykonania ostatniego rozładunku wynikającego z oryginalnego transportu międzynarodowego.
Jeżeli więc kierowca z wcześniejszego przykładu dokonał rozładunku towaru 19 listopada, może wykonać do trzech przewozów kabotażowych, pod warunkiem, że odbędą się one w terminie 20-26 listopada.
Wszystkie przepisy dotyczące przewozów kabotażowych, które odbywają się na terenie Unii Europejskiej, można znaleźć w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady Europy (WE) nr 1072/2009 dotyczącym wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.
Warto także zapoznać się z Rozporządzeniem PE i Rady (UE) 2020/1055 zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, (WE) nr 1072/2009 i (UE) nr 1024/2012 – znajdują się w nim zaktualizowane przepisy, które w kontekście przewozów kabotażowych skupiają się przede wszystkim na kwestiach walki z nadużyciami.